Oruç kefaretinin 60 gün olmasının delili nedir? İki kere bozan kaç gün keffaret tutar?
Ramazan ayında oruç bozmanın kefaretinin 60 gün olduğu hususunun delilini soran kardeşlerimiz var. Onlara kısaca bu meselenin delillerini izah edelim:
Bir kimse, Peygamber efendimize gelerek, mahvoldum dedi. Peygamber efendimiz: Seni mahveden şey nedir?” buyurdu. Adam: “Ramazan’da hanımımla ilişkide bulundum” dedi. Bunun üzerine Peygamberimiz: “köle azad edecek kadar mal bulabilir misin?”
Adam: -Hayır! Dedi
Peygamberimiz: “Peşpeşe iki ay oruç tutabilir misin” buyurdu.
Adam: -Hayır! Dedi.
Peygamberimiz: “Altmış fakiri doyuracak kadar mal bulabilir misin” buyurdu
Adam: -Hayır dedi. Sonra adam oturdu. Bu sırada Peygamberimize bir zenbil(en beş sa’lık bir ölçek) içinde hurma getirildi. Hazreti Peygamber bu hurmaları adama vererek: “Bunları sadaka olarak ver” buyurdu…. (Bu hadis bir veya iki kişi tarafında değil cemaat tarafından nakledilmiştir ve sahih kaynakların hepsinde geçmektedir)
İbni Mace’nin naklettiği başka bir hadis-i şerifte ise şöyle buyruluyor: “”Bir köle azad et” Adam: “Köle bulamam.” Dedi. Hazreti Peygamber Aleyhisselam: “Peşpeşe iki ay oruç tut” buyurdu. Adam: “buna da gücüm yetmez” dedi. Hazreti Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) “altmış fakiri doyur” buyurdu.
2 KERE BOZAN KAÇ GÜN TUTAR?
Maliki ve Hanefilere göre cima, yemek ve benzeri orucu bozan şeyler birincinin kefaretini ödemeden tekrarlanırsa bakılır: bu durum ya bir gün içinde ya da iki ayrı günde olur.
a) Eğer aynı gün içinde birkaç kere oruç bozma olayı tekrarlanırsa ittifakla tek bir kefaret ödemek bunun için yeterlidir.
b) Eğer oruç bozma olayı Ramazan’da iki ayrı günde olmuşsa cumhura (fakihlerin çoğunluğuna) göre iki yahut daha çok bozulan oruç sayısı kadar kefaret gerekir. Yani her gün için ayrı ayrı 60 gün kefaret tutar. Çünkü her gün ayrı bir ibadettir. Bir günün orucunu bozmakla kefaret gerekince, iki Ramazan ve iki haccın durumunda olduğu gibi bu kefaretler iç içe girmez. Ayrı ayrı yapılmaları gerekir.
NEDEN BU KADAR AĞIR?
Çünkü oruç yılda sadece bir ay farz kılınmıştır. Ve bir günün o güne has olarak verilen sevabının derecesi çok yüksektir. Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur:
“Ruhsatsız (oruç tutmamayı mübah kılan bir özrü ispat eden ruhsat olmadan) olarak yahut hastalık durumu olmaksızın orucunu bozan kimse, ömür boyu oruç tutsa da o günün borcunu gerçekten ödeyemez.” (Tirmizi – Ebu Davud, İbn-i Mace, Nesei ,le İbni Huzeyme Sahihin’de ve Beyhaki Ebu Hureyre’den rivayet etmişlerdir.)